Home page > Aktuality > Aktuality

Aktuality

Čáslavské letiště čeká výluka leteckého provozu

Publikováno: 14.10.2021 Autor: Hana Havrdová

Z důvodu plánované technické odstávky čáslavské řídící věže bude v měsíci říjen probíhat výluka leteckého provozu. Technika a personál budou přesunuty na záložní letiště v Pardubicích.Přelet letecké techniky je plánován na 22. října 2021. Ještě téhož dne dojde také k zaujetí nepřetržité hotovosti v rámci aliančního systému NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System) dvojicí pilotů a letounů JAS-39 Gripen. Pro plnění leteckého výcviku a pro zabezpečení nepřetržité hotovosti budou na pardubické letiště přemístěny pouze letouny JAS-39 Gripen.

Čáslavští piloti sehráli ve Španělsku netradičně roli nepřítele

Publikováno: 12.10.2021 Autor: Hana Havrdová

Na konci září a začátkem října se uskutečnilo jedno z nejkomplexnějších mezinárodních leteckých cvičení na území Evropy Tactical Leadership Programme (TLP). Příslušníci 21. základny taktického letectva Čáslav se ho zúčastnili po šesti letech. Do Španělska odlétlo zhruba 30 osob létajícího a technického personálu a trojice letounů L-159 ALCA z 212. taktické a 213. výcvikové letky.Do cvičení se zapojilo téměř 50 letounů, speciální jednotky a jednotky pozemní protivzdušné obrany skoro ze všech zemí NATO. Čáslavské letky spolu s dalšími ze Španělska, Francie a Německa představovaly jednotky nepřítele – Red Air – a nacvičovali především vzdušné boje s jednotkami Blue Air (jednotky Španělska, Německa, Itálie, USA a Francie), které musely chránit nejen vzdušný prostor, ale i své jednotky na zemi. Situaci jim navíc stěžoval německý rušič Learjet 35A, který s Red Air létal, a rušil radary i komunikaci.

Historický nálet 2000 hodin na nadzvukovém letounu JAS-39 Gripen

Publikováno: 23.9.2021 Autor: Hana Havrdová

Podplukovník Michal Daněk, současný velitel prestižní čáslavské 211. taktické letky, je posledním vojenským pilotem v Armádě České republiky, který létal na nadzvukovýchMiG-21 a v současné době létá jako bojový pilot na Gripenech.Podplukovník Michal „“MACRO“ Daněk je absolventem Vojenské akademie v Brně (nyní Univerzita obrany). Pilotní kariéru začal na letišti v Pardubicích, kde na letounechZ-142CAF,  L-29 Delfín a L-39C Albatros létal základní, pokračovací a bojový výcvik.Po přemístění na čáslavské letiště jeho kariéra pokračovala na letounu L-39ZA Albatros a poté na nadzvukové stíhačce MiG-21.V roce 2005 byl součástí druhé skupiny pilotů, kteří absolvovali ve Švédsku přeškolení na letoun JAS-39 Gripen. Jeho nálet činí cca 2900 hodin, z toho zhruba 2350 hodin na nadzvukových letounech. „Mezi oběma letouny je naprosto zřejmý třicetiletý rozdíl, a to jak z aerodynamického hlediska, avioniky, tak bojových možností,“ popisuje rozdíl mezi stroji MiG-21 a JAS-39 Gripen jeden z nejzkušenějších pilotů podplukovník Michal Daněk, který byl v letech 2009 – 2012 v pořadí druhým display pilotem letounu JAS-39 Gripen.

Čáslavské letouny pomáhají cvičit předsunuté letecké návodčí

Publikováno: 15.9.2021 Autor: Hana Havrdová

Gripeny a Alky obsadily vzdušný prostor nad Českou republikou. Společně s ostatními aliančními letadly se v těchto dnech účastní mezinárodního cvičení Ample Strike. Piloti bitevníků L-159 procvičují vzdušné operace zaměřené na CAS (Close Air Support) tedy blízkou vzdušnou podporu pozemních jednotek. Základem této činnosti je součinnost pilota s předsunutým leteckým návodčím, který standardizovanou procedurou navádí pilota na cíl.

Výcvik AZ se po covidové pauze opět rozjel naplno

Publikováno: 6.9.2021 Autor: Hana Havrdová

Po více než roční pauze vynuceé pandemií covidu se v druhé polovině letošního roku opět rozjel naplno výcvik aktivních záloh 21. základny taktického letectva Čáslav.

Stránky

Nahoru